Форум КАРАКАЧАНСКО КУЧЕ
News: Предстоящо! 15.03.2025г. Юбилейна Национална изложба на Каракачански кучета "20 години от признаването на Първата Българска автохтонна порода - Каракачанско куче".
 
*
Welcome, Guest. Please login or register. March 31, 2025, 07:47:17 AM


Login with username, password and session length


Pages: [1]
  Print  
Author Topic: Промени в бит, храна, облекло и ежедневие при орачи и овчари, настъпили след Осв  (Read 14915 times)
0 Members and 1 Guest are viewing this topic.
Garu
Full Member
***
Posts: 215



« on: July 28, 2014, 14:04:30 PM »

Промени в бит, храна, облекло и ежедневие при орачи и овчари, настъпили след Освобождението

Тодор Станчев, Етнология 2006 г.

Земеделието е било основно препитание на българина от създаването на държавата насетне. Когато Паисий пише Историята за своя народ, отбелязва, че той се състои предимно от “орачи и копачи”. Многобройните археологически находки от древността и античността на метални части от рала, сърпове, копачки, мотики и др. свидетелстват за сравнително висока земеделска техника на населението по нашите земи още преди образуването на българският народ. Има артефакти които показват за привързаността на славяни, прабългари и траки към земята. Глаголът “ора”, оръдието “орало, рало”, земеделецът – “орател, ратай” и пр. са общославянски. Лозата и приготвянето на вино са добре развити при траките. С прабългарите се появява плужното земеделие.
Скотовъдството е другия основен поминък на българите от дълбока древност. За това заключваме от запазената терминология в тази област. Отглеждането на животни е тясно свързано със земеделието главно поради от необходимостта от тор за посевите, а също и при обработката на земята.
Най-голям дял от скотовъдството по количество и грижи заемат овцете. Големи стада от овце, българите в миналото са гледали главно в планинските и припланинските области на Средните и Западните Родопи, Рила, Пирин, Витоша, Стара планина и Средна гора. Доколко то е било характерно показва и фолклора. Огромно количество епически, баладни по характера си и митически по съдържание народни песни са свързани с овчарството в тези планини и с Добруджа. През лятото стадата са по планинските пасбища, а зимно време биват откарвани главно в Тракия край Черно море и Беломорието. Тези големи стада са били притежание на забогателите през XVIII – XIX в. българи, за които те били предмет за доходна търговия с месо, вълна и млечни произведения – кашкавал, сирене, масло. Така се оформя т. нар. джелепчийство в Средногорието, Котленско и Добруджа. След Освобождението, когато Цариград като консуматор остава извън пределите на България, джелепчийството запада. Запазва се само в Средните Родопи, които остават във владение на Европейска Турция до Балканската война (1912 г.).
За овчарите от Котленско и техния живот, преди Освобождението, ясна картина ни дава възрожданският автор Захари Стоянов, в първите глави на своите Записки. Най-богатите котленци притежавали по 1000 – 2500 овце, “най-сиромасите от 25 – 100”, а стопанин с 10 – 15 овце не се приемал да бъде овчар, защото “него не го боляло на сърцето за имането”. Богатите притежавали “къшли” в Добруджа, Балчикско, Мангаленско, Пазарджиско и Кюстендилско, в които освен своите стада прибирали и външни, защото в една такава “къшла се събират от 10 – 20 души дружина с по 5000 – 12 000 овце”. Животните се разделяли “на няколко сюрии: яловина, шилета (така се наричат ягнетата, след като ги отбият), сагмал (овце за доене) и празове или кочове”. Дружината избира един, който да меси хляб и приготвя гозба, което се прави един път в седмицата. Той се нарича “одаджия” и не ходи да пасе овцете, а носи провизии с товарни животни в планината. Останалите овчари се редуват едни да бъдат със стадата, а други си отиват при семействата, където живеят по един, най-много два месеца. Това става в определено време – по Великден, Гергьовден, Димитровден, Заговезни, Рождество, Велики заговезни и понякога за Голяма св. Богородица. Тогава те са най-свободни. За глава на дружината се счита стопанина на къшлата. Всички разходи и приходи се разпределят на глава от стадото. Ако турчин е стопанин на къшлата дава своите животни на овчарите и не се меси в техните дела. Избира се най-имотният помежду им за глава, когото наричат “кехая”, понякога има помощник “ян-кехая”. “На турските къшли въобще, гдето безписменият ага не се интересува от нищо и всичко оставя на добросъвестността на своя кехая овчарите прекарват с по-малко разноски, отколкото по котленските къшли, гдето спекулантинът хаджия драще с парчето перо по обвитият с кожа тефтер, каквото му скимне”.
При по-големите стада има повече от един пастир, понякога стигат до 6 – 7 души. Това са овчари (рядко се употребява турскат дума чобан, чобанин), които пасят стадото на части, подпомагани от по неопитни овчарчета, наричани “малешини”. На най-ниското стъпало е карачът (покарач, поганич) – обикновено малко момче, което има за задача да подкарва овцето, да помага при издояването, да се грижи за чистота в колибата.
Важен момент в овчарството представлява стрижбата (стригане, къркъм). Тя става в началото на лятото за възрастните овце, а през август за шилетата. Извършва се с обикновени ножици, състоящи се от две ножовки, скрепени кръстосано с постоянна ос по средата, дръжките им са широки завитъци, или ножовките са скачени в единия си край, чрез една или две пружинени дъги. Твърде разпространени са обаче и ножиците, състоящи се от две отделени една от друга ножовки, които при работа се съединяват с дървена осчица в задния си край. Наричат се кръклизи, и се използват в Източна и Южна България. Вълната от една овца след остригването, докато не е разкъсана се нарича руно. Преди стрижбата овцете се водят за плавене в дълбоки вирове (овчи купели, плавила), за да се изчисти вълната от прах и нечистотии. През август биват остригвани за пръв път шилетата, вълната на които се нарича ярина.
С пастирството е свързана употребата на звънци. По начало те са средства за пазене на стоката, на отделни животни, които странят от стадото за да “обаждат” къде са отишли. Прилагането на повече звънци в големите стада е довело и до вторичното им назначение на своеобразен музикален ансамбъл. Звънците у българоте са два типа – медни ковани, които издават глухи звукове (тюмбелеци) и бронзови лети с ясни звукове (чанове). Размерите им са най-различни като могат да достигнат до три килограма. В това отношение в някои краища между овчарите се стига до същинско съревнование, като за звънците се влагат големи средства. Видно място по любовта си към звънците заемат среднородопските и пиринските овчари, които се гордеят със звънчените си комплекти (дюзени).
Много добро описание на живота на овчарите дава Захари Стоянов: “Няма нужда да ви разправям, че тия овчари киснат в дебело невежество и простотия в всяко отношение. 15 – 20 души живеят в една стая, наречена колиба, без никакви прозорци и постелки. Когато ще лягат да спят, тия се увиват с различни неочистени кожи, недавна одрани от гърба на умрялата от болест овца. Още по-лошава е тяхната храна; като се изключи времето през което доят овцете, когато сиренето е в изобилие, единствена тяхна гозба, останалото време от годината тия нагъват сухия хляб.
Кисело зеле и пипер тия не употребяват, защото с тях се ядяло много хляб и разноските ставали големи. Лук и праз само купуват, но и той се държи под ключ и се раздава с мярка от страна на одаджията. Няма пример почти, щото някой измежду овчарите да заколи нарочно овца или ягне за ядене. Това считат за грешно и неприлично, щото един мал-сайбия да заколи от своето стадо здрава и читава овца само за свое удоволствие. С месо тия се смърсяват само тогава, ако някоя овца, след като се е влякла болна няколко деня, видят, че няма да оздравя, я заколят. Но и в тоя случай тия не престъпват от един път да я готвят, защото може би да се появи някой турчин или татарин, който да купи месото.
Пролетно време, когато и най-последните сиромаси откъсват от залъка си да си купят прясно мляко, котленските овчари не го кусват, докато не дойде Гергьовден, защото не щяло да има берекет през годината и че като се варяло на огъня млякото щяло да бъде суша през лятото...
На Великден, когато всичкия християнски свят се весели, овчарите говеят на първия ден не за себе си, но за доброто на “имането”, защото, който ядял благо на тоя ден много червеи щяло да има по овцете.
Освен всичките пости, среди и петъци, които безусловно трябва да се говеят, някои от по-старите говеят още и понеделниците. Тежко и горко, ако усетят, че някои от младите се е сблажил в сряда или петък със сирене! Всичките нещастия, които би се случили нея година, ще бъдат приписвани нему.”
Облеклото на овчарите не се различава по същество от облеклото на неовчарите в съответните места. Разликата е само в някои от прибавените горни дрехи и някои постоянни предмети. Така например постоянна връхна дреха е ямурлукът, наричан още гуня, кебе, кепе, япунджак (освен гуня всички други думи са турски). Тази дреха е от груба небоядисана домашна вълнена, често и от козинява тъкан, добре затепана. Служи за пазене от студ, от дъжд, а при хубаво време като покривка при спане. Тя представлява добре скроено наметало като пелерина без ръкави или с ръкави и винаги с остра качулка. Закопчава се с едно дървено копче на гърдите. Освен това родопските овчари носят характерен нескроен плащ, почти винаги с червен цвят, с размери от 1.30 до 2 метра наричан шал. Почти постоянно принадлежност към облеклото на овчарите е кожения силях – широк отпред пояс от няколко пласта и гънки, опасван върху вълнения пояс. В силяха овчарят набучва оръжие, ножове, лъжица, кисийка с прахан и огниво и разни други дребни принадлежности, необходими за защита, за удобство, за лекуване на болни овце или за занимания през свободното време. Постоянна принадлежност на овчаря е и кожена торба (чанта, улия) за слагане на храна, а така също и дълга тояга с кука на върха (гега), с която подкарва овцете и му служи като оръжие. В по-ново време куките на тоягите се правят и от желязо. Много често тоягите биват и без геги, а на единия си край с надебеленост – джоб. Свободното време на пастирите при наглеждането на стадото им дава възможност да се занимават с разни изкуства, най-вече с дърворезба на дребни предмети, с плетене на кошници и особено с музика. Почти всеки пастир носи със себе си цафара, кавал или гайда. Гайдата е особено характерна за овчарите от средните Родопи.
Захари Стоянов не е пропуснал да опише и облеклото на котленските овчари: “Облеклото на тия овчари е обикновено овчарско. Голям калпак с два ката кожи, отвън и отвътре, който не пада от главата им ни деня, ни нощя, освен кога се пощят или когато някой турчин на шега, което им е много драго да правят, грабне калпака да опита ще ли има наскоро празник, т.е. да го удря от земята. Запарената от кожите в това време глава изпуща пара, като че ври на огъня. Ако някой се разболее от настинка, което твърде начесто бива, защото зимно време краката им постоянно биват мокри, тия отдават тая настинка, че е произлязла от главата, и казват че болният може да си е свалил калпака когато спял... Тия носят дрехи от дебела сива котленска аба, дотолкова корава, щото дрехата, изправена на земята можела да се закрепя. Тия дрехи, които състоят от потури, аба, елече и дълга ферджа, се кроят доколкото е възможно по-широки, неприлични и просто ушити, от една страна, за по-дълго траене, а от друга да не харесат на турците, които твърде лесно могат да ги съблекат от гърба на беззащитния рая. Най-идеалната и гиздава носия на котленските овчари е белите като сняг навуща, които дохождат над коленете, завити с черни козинюви върви или повивки; пискюллията чанта или улия от ерешка кожа, с писан кокал на устата и разни други накити като: орлов нокът, маниста синци, рачешки очи и пр., и медния кавал, описан с калай и турен в кожен калъф, така също пискюллия. Улията се носи преметната през рамо, от лявата страна, заедно с кавала, който се укача на нея изотзад; някои го турят на силяхлъка си или пък запасан, както турците запасват своята паласка. Но никога един овчар, който си гледа редовно работата и който има намерение да върти къща, няма да си позволи да запаше улията през кръстта си, което е и по-хубаво и по-удобно. Това в овчарската среда се счита за крайлък, както казват тия, и за неблагонадежност в бъдеще.”
След Освобождението в селското стопанство протичат два успоредни процеса – на снабдяване на българското селячество със земя и на разоряване на значителна част от дребните и средните стопани заради дългове към лихварите. В периода 1936-1944 г. започва коопериране в по-големи стопанства. След 9 септември 1944 г. кооперирането придобива масов характер, като на много места е принудително, запазва се формално частната собственост върху земята. Организационната форма е Трудово-кооперативни земеделски стопанства (ТКЗС). Към тези стопанства има и животновъдни ферми.
Навлязлата индустриализация през този период не променя особено ежедневието на пастирите и начините за отглеждане на животните. Стадата през лятото и есента се изкарват в планината, а през зимата се гледат в обори. Кооперативните овце вечерно време се прибират в овчарниците, където се и доят. Създадените към ТКЗС овцеферми включват овчарниците и останалите стопански сгради към тях: къщи за овчарите, плевници, складове за храни, силажни ями и др. В една овцеферма през зимата прекарват до 4-5 стада от по 100-150 овце разделени в няколко овчарника с оглед на по-лесното им отглеждане, хранене и т.н., докато в миналото във всяка сая или агъл презимували само по едно стадо от 100-150 глави.
http://oikumen-doklad.blogspot.com/2007/03/blog-post_21.html
« Last Edit: July 28, 2014, 14:05:00 PM by Garu » Logged
Garu
Full Member
***
Posts: 215



« Reply #1 on: July 28, 2014, 14:05:37 PM »

За овчарници се избирали почти същите места каквито се избирали за саи и агли в миналото. Търсело се наклонено припечно място, лишено от подпочвена вода, песъчливо, за да може дъждовната вода да се изтича по-лесно. Те са вън от селището край река или чешма. В по ново време помещенията, в които овцете нощуват и се подслоняват в лошо време са зидани от тухли или са паянтови постройки. В повечето случаи и в миналото тези подслони са леки плетови огради, навеси и заслони от дървета, покрити със слама, тръстика или папрат според местните условия. Най-често целият комплекс от заслони и огради се означава с думата “кошара”. Закритата постройка кошара (сая, поята, повата), от която целия комплекс носи означението си, е продълговата кривулна или соховата постройка много често с подкововиден или бъбрековиден план. Взависимост от климатичните условия е зактрита отвсякъде, а цялата и предна страна е отворена или полуоткрита. Пред кошарата има двор (загон, замет) с еднострешен заслон – агъл (ягъл, ъгъл, слон, даяма, дайма), отделения за доене на овцете, места за складиране на фураж (плеварник), отделения за отбитите агнета (котарки), поставки за буци каменна сол (соларници), ясли за сено и плява, корита за смляна кърма.
Откритите пространства в които нощували овцете – егреци, от където се взимал тор за нивите, се запазват само в планините. Полските егреци (дюнлюци) вече не се правят. Егрекът в планината е заветно място, където лежат овцете. Това място може да бъде оградено с каменни плочи, но може и да не бъде оградено. Естествено оградените места между скалите в планината овчарите също наричат “егрек”.
При всяка кошара вън от селището има и колиба за пастирите и кучетата. Колибите в планинските райони са запазили своята самобитност – полувкопани в земята, с двустрешен покрив, покрит с плочи, шума и пръст и временни летни колиби. Отвън до колибата има забит в земята съковат кол, висок около 2м., наричан острок (остога), на който пастирите закачат багаж и хранителни продукти.
В колибата имало и огнище, което винаги е малко вдълбано в земята и оградено с камъни, “за да не пръска жаравата”. Над огнището понякога висяла кука за окачване на котле, за стопляне на вода, преваряване на мляко или приготвяне на ястия. Тази кука е закрепена на забито до огнището криво дърво надвесено над огъня, наричано котловарка (катрач).
Покъщнината в тези колиби не се отличава особено от покъщнината на овчарите в миналото. Върху земята се хвърля шума или черга за спане. Овчарите се покриват още и със стари палта, стари кожуси и мушами. По стените има долапи – ниши, където държат олио, сол, фасул. В колибата още има тиган, гърне за варене на фасула, тенджери, брадва. Тук там вече се намира и газов фенер, с който вечер да си светят, докато едно време разчитали само на главните от огъня.
В планината овцете се дояли два пъти, като млякото е определено за правенето на кашкавал, както и в миналото там са се организирали мандрите (бачии). Бачиите се устройват винаги близо до изворна вода, за да могат добре да се измиват бачийските съдове (каци, буталки, казани, бъркачки, цедилки, мяхове, изключителни богат инвентар, поради отдалечеността от селищата). В полето млякото се предавало от овчарите всяка сутрин в млекоцентралата. При доене доячите вече обличали върху дрехите си летни дочени дрехи.
Както вече казахме в миналото големите стада се водели да зимуват в Причерноморието и Беломорска Тракия, а сега това става в овчарниците при овцефермите. В края на септември, началото на октомври овчарите слизат от планината и настаняват стадата за зимуване. При овцефермите са построени зимни овчарски къщи от тухли. Състоят се от две, три стаи и коридорче. В една стая живеят овчарите или дежурният овчар. Електрифицирани, с дървени кревати, шкафове, одеала и завивки.
Старото овчарско облекло от шаячни потури, елек и джамадан, украсени с гайтан е почти изчезнало. Овчарите носят дълъг вълнен панталон, шит от шивач, вълнена плетена фланела с дълги ръкави или пуловер, вълнено или памучно късо палто, на главата кожена шапка – калпак или каскет. Напълно са изхвърлени потурите, силяхът дори и цървулите. Сега овчарите носят гумени цървули или обикновени обувки. При лошо време рядко може да се срещне овчар с ямурлук. За дъжд им са раздадени гумени черни мушами с ръкави и качулки. Те обаче се оказват не много практични, защото от слънцето силно се напичат и пукат, лесно се закачат по храсти и разкъсват, при спане овчарите не могат да се завиват с тях както с ямурлуците. Брезентовите мушами раздадени от ТКЗС са дълги и леки, но отново непрактични, тъй като дъждовната вода не се стича по тях, а попива. Тези нововъдения не могат да заменят традиционния ямурлук, който се оказва най-практичен за овчаря особено в планинските терени. Много удобни за овчарите са гумените ботуши, особено при доенето на овцете, при продължителни валежи и през зимата.
Хранат на овчарите в планината основно си остава хлябът. Овчарите не си го приготвят сами и затова нямат пещи, сега си го закупуват от фурната. Отново се прекарват продуктите на магаре или катър от селото до овчарските колиби в планината. Отпадат предрасъдаците и религиозните забрани от предходната епоха за ядене и постене. Сигмалджиите (овчарите на млечни стада) имат възможност да пият редовно мляко и да си приготвят квасено мляко. Готвят си фасул, яхния от картофи, месо ядат отново рядко. Готвено ядат предимно вечер, когато овчаря пасе овцете през деня, той носи в торбата си хляб, сол, червен пипер и чубрица, сланина, съсдарма и сирене. От селото им донасят лук, чесън, пипер и плодове. Овчарите както в недалечното минало, така и сега си правят “бял мъж”, специално и вкусно овчарско ядене, приготвено от прясно подсирене сирене. Бучките от това сирене се слагат в тиган на огъня и те си пускат маслото, слага се малко брашно и се бърка. Получава се жилава ядка, която се яде и посипана със захар.
Овчарите стават сутрин преди изгрев слънце, издояват стадото, вземат мушамата, торбата с хляба, овчарската тояга и с помощта на овчарското куче подкарват овцете си към пасището. Обикновенно стоят прави подпряни на тоягата си. На обяд подкарват стадото до река на водопой. При почивка някои пастири правят овчарски куки, цигарета, лещарки, джурилници, свирки и др. предмети, които украсяват с резба. Вечер се събират около огъня и разменят мисли около грижите за овцете, четат някой вестник, разказват си приказки, анекдоти, преживелици.
Пастирите водят винаги със себе си кучета както било и в миналото. Броят на които е в зависимост от големината на стадото. Те са най-сигурните пазачи на стадото от вълци. На вратовете им се слагат метални нашийници с остри шипове. Кучетата все още са необходими за защита от диви зверове. Те могат да предизвестят през мрачните нощи и в гъстите мъгли за опастността от вълци и мечки.
Кооперативните овце вече никаде вече не се стрижат с ножици кръклизи, които при стрижба се стискат едновременно с двете ръце. Все още се употребяват ножици макази, подобни на терзийските. За стриженето всеки носи от дома си “нойци”, които купуват от цигани ковачи. Овцата, която ще се стриже се завързва по стар начин за краката. Най-напред се остригва едната половина, след това другата, като по този начин се получава руното. Машинно стрижене все още не е въведено. Направен бил такъв опит в Карловско, който е описан от Васил Маринов през 60-те години, но много агнета били порязани, поради липсата на специално подготвени хора.
От дотук изложеното за живота на овчарите в годините преди Освобождението и след 1944 г. се вижда че няма особени разлики. Индустриализацията и нововъведенията са много слабо навлязли в тяхното ежедневие – с изключение на един газов фенер, електрическа машина и механизирани мандри.
Няма особена промяна и в ежедневието на орача през разглежданите периоди. До края на XIX в. орането е ставало с дървено рало, употребявано дори и в най-високите планински места. Доколко то е било всеобщо и главно оръдие говори и поговорката “орало и мотика хранят целия свят”. Има следи и спомени за използване на плужни рала по планинските места и дървени плугове в равнините на Тракия, Добруджа, Видинско. Ралото бива използвано и до ден днешен в частните дворове, където компактността не позволява влизането на голямата селскостопанска техника. Механизацията в селското стопанство навлиза в кооперациите, но дребния собственик остава далеч от нея поради ред причини (материални, разпокъсаност на земята и др.).
Като казваме орач, трябва да разбираме всеки собственик, който е имал някакъв парцел земя от която се е препитавал вследствие на обработката и. Затова за облекло и храна на орача е трудно да се говори, през разглежданите периоди, тъй като почти всеки е имал парче земя, която сам е обработвал, от което следва, че всеки стопанин е бил и орач. Така че облеклото и храната на орача се препокриват с облеклото и храната на голяма част от българския народ.
За да може един стопанин да изоре нивата си той трябвало да има волове, крави или биволи. Конете като тегловни животни у българите навлизат към края на XIX век, и то по-напред за теглене на коли и файтони, а по-късно на плугове. Впрягането на коне в рало е било извънредно рядко. С навлизането на фабричния плуг в българското земеделие за оран и при някои насаждения, както и при обработката на лозчта започват да запрягат и конете в рала.
Ежедневието на орача, както и на целият български народ не било леко. Това най-добре е изразено в стихотворението на Яворов “Пролетната жалба на орача” ( “На нивата”), където се казва: “Не дочаквай и зори, върви ори, ори, ори...не мигнал ставай, ей месец още, насред небето, дълбока нощ е ... по-скоро хайде, че да се впряга, съседа чуваш и той се стяга, излезеш, идеш земя корава, напънеш рало, халосаш вола...па вземеш гладен завчас торбата и лучец еж, водица пийш...дома се връщаш окапал вече, по късна вечер и отдалече...”
От друга страна големият познавач на българската душевност Иван Хаджийски ни показва друга страна от трудовият живот на стопанина: “Представете си пет, шест рала , порещи едно срещу друго черните угари. Достовете подвикват на воловете, хвърлят шеги, запяват. На пладне разпрягат, пускат воловете, насядат под някоя сянка; вятърът със сладък хлад суши потните гърди и чела, донесеният обед празнично дразни пригладнелите низдри. Павурчето с ракия почва да шари под непрекъснатите покани на домакина. След обяда работниците припалват лули и засмени, добродушно се гледат със чисти, отворено очи, радвайки се на себе си, на живота.”
От дотук посочените аспекти от живота на орачи и овчари, се вижда, че ежедневието и бита им не са се променили значително. В голямата си част механизацията и модернизацията не са навлезли в техният живот. Може би значителна промяна настъпва в техните религиозни предрасъдъци и мироглед. Религията не играе вече съществено място. Оттук отпадат и свързаните с нея забрани. Все пак новите условия подобряват до някаква степен жизненият им стандарт, но те остават незначителни в сравнение с останалите отрасли.

Използвана литература:

Маринов В., Стар и съвременен бит на овчарите в Средна Стара планина (Карловско, Калоферско), ИЕИМ, 7, 1964 г.
Стоянов Захари, Записки по българските въстания, С., 1983 г.
Вакарелски Хр., Етнография на България, С., 1974 г.
Етнография на България, С., т. 2, 1983 г.
Logged
Pages: [1]
  Print  
 
Jump to:  

Powered by MySQL Powered by PHP Powered by SMF 1.1.21 | SMF © 2015, Simple Machines

Valid XHTML 1.0! Valid CSS! Dilber MC Theme by HarzeM