Mad Max
|
 |
« Reply #2 on: August 01, 2008, 20:51:10 PM » |
|
Но тази благосклонност не продължи много. Наскоро беше Петровден, именния ми ден. След ходене на хартизмо, както се казваше тогава именния ден, вкъщи бяха сложили софра с празнично ядене. Майка ми беше сторила клин (баница) и сипала чосто млеко, каквито неща само на лични дене ставаха. Цялото ни семейство: баща, майка, брат и сестри бяха насядали около софрата, а аз преди това бях вън и играех с други деца. Дойде сестра ми Дана и ме извика да вляза. Аз влязох, но понеже беше близо и вратата отворена заради хартизмото, след мен дойде и още едно дете. Майка ми рече да седна и ям. - Йе съм не гладен, ами ще се напия бърканица! - казах и побързах да изляза, за да продължим играта. На края на софрата имаше тас, пълен с бърканица (айрян). Посегнах, та го взех да пия, но как се случи, не се и усетих, тасът се изплъзна от ръцете ми, изпуснах го и целият се нахлупи върху наредената софра. Напръска се всичко върху нея. Всички викнаха и се отстраниха, а тетю, не само че викна, но и буботна. Развика се, заруга и посегна да вземе машата, за да ме удря. Коста Томоски и другото дете видяха това и хукнаха навън, а след тях офейках и аз, за да не ме попари нещо. Слушах вън как тетю буботеше и майка ми го възпираше. Останах извън къщи и беше ме страх да се прибера чак до вечерта. Помня майка ми ме извика по мръкнало, даде ми да ям и рече: - Хо сега, ворви легни да спиш, доде е по вон тетю ти, да та не бахте! Аз легнах, завих се с халище и уж заспах, но при тоя страх не можах да заспя. Завит, подсмърчах, уж спя, а чувах всичко, какво става. Най-после дойде тетю, посбута ме с крак и каза: - Хо, спи ли това? - Спи, не го ли видиш? - каза майка ми. - Гиди калп минлет (гиди лошо поколение)! - изруга баща ми и се завъртя, без да ме удари. - Хо сега, остави детето да спи! То не е искало да стори това! - каза майка ми, за да прекрати по-нататък разправията. С туй се свърши това произшествие, но на другия ден, пък и няколко дни след това, тетю все ми се мусеше и виждах, че се разочарова и от похватите ми, и от способностите, и от дарованията ми. Кризата между него и мене растеше. За да изляза от тая криза, случи се едно неочаквано за мене събитие. А то бе следното: През август предното лято най-голямата ми сестра се ожени в Чепеларе, или по-право, не се ожени по реда, а пристана. Животът около тетя беше тежък, а тя бе станала на възраст и разреши най-основно този въпрос. Една сутрин, когато трябваше да отиде на нивата "Янчово борце" да жъне, където я очакваше тетю, тя осъмнала в Чепеларе. Мене изпрати майка да съобщя новината на тетю. Той, като чу това, все едно че вулкан избухна. Последваха ругатни и псувни срещу мене, като че аз бях виновен. Стана нужда да дойдат хора от селото, а и от Чепеларе, Лазарица Митароска, наша роднина, за да го уталожват и примиряват. След жътва имаше и харман за вършеене ожънатото, та имахме нужда от работна ръка. Но най-сетне се уреди работата и той се успокои. Случи се, че мъжът на сестра ми, Атанас Балджиев, беше умерен човек, практичен и разумен. Той бе живял в София като келнер и станал по-възприемчив към новото и модерното тогава. Не противоречеше на баща ми и се създаде търпимо държание. С течение на времето гледах баща ми даже взе да се приспособява към него. Работата тръгна значи по мед и масло, и, както е ставало още от старо време, зетят и дядото се примириха. Даже почнаха да си пращат почерпки и подаръци. Тъй или иначе, но женитбата на сестра ми се оказа със съдбоносно значение за мене, защото чух на следната есен зетят да казва на баща ми и разговорът им беше в примирителен тон: - Дедо, йе ще река тая зима да не водиш Петра нах поле, ами да го зома у мене в Чепеларе да се учи в клас! Тези думи почувствувах като светъл, радостен лъч. Преглътнах и изтръпнах, какво ли ще стане. Тетю поклати отрицателно глава, но не избухна, преобърна разговора на другаде и аз разбрах, че не е съгласен, но пък и не противоречи. Зетят си замина и аз останах, без да знам какво ще стане. Погледът ми бе обърнат към майка ми. Чувах, че продължават да си говорят с тетя, чертаеха бъдещето ми и накрая установиха, че няма какво да правя на поле, че няма работа за мене там, че съм още малък, затова и майка му рече: - Чи, ага нема да иде нах поле, нека иде детето да се учи в Чепеларе, дето ще седи без работа. То не ще би за лошо! Баща ми по неволя се съгласяваше, но правеше възражения. - Че там ще научи и женабетлици (дяволии)! Аз знам учените какво правят! От учените гори светът. Какво бяха говорили по-нататък тетю и майка, и какво бяха разсъждавали, не разбрах, но през есента на 1914 г. един ден видях, че тетю замина нах поле, а скоро след това майка ми ме отведе в Чепеларе, за да се уча в първи клас по тогавашному в прогимназията. Зарадвах се много, но не само за това, че се отървах от овчарството, но и за това, че отивах в по-голямо село. Помня, че беше Кръстовден, а учебната година тогава почваше на първи септември, значи закъснял бях почти един месец. Наредиха да спя у сестра ми в стаята при старите й дядо и баба, при скромна обстановка, не на креват, а да си постилам сам вечер на пода една черга и да си я изнасям сутрин, защото, майка ми казваше това поверително, че не е сигурна, дали няма да изпусна пак някоя вечер, макар че уж бях спрял, та нека да съм по-настрана. Това го каза дискретно само на сестра ми, за да не чуят другите сватове по вътре. Когато вечерта се прибра зетят Насю Балджията, както го наричаха тогава, той се изненада приятно и каза: - Ха, доведоха ли Петра? Много хубаво! Той е малко закъснял, ала ще захване да ходи на училище и ще стигне другите деца. Йе ще му дам книги и тетрадки. Поради закъснението той се бе усъмнил в баща ми, че ще ме пусне за учение, пропуснал бях три седмици от започване занятията. Помислил бил, че ще стане по мерака (желанието) на баща ми, да не ходя на училище. Обаче моят мерак беше друг, исках да уча, да чета книги, да рисувам, да гледам картини. Дотогава не бях прочел още никаква книга освен учебниците. Даже и не знаех, че освен тях има и други, прочитни книги. Средата, между която бях израснал дотук, не проявяваше почти никакъв интерес нито към книги, нито към наука.
|